top of page
  • Szerző képeGergő Bognár

Ha Ázsia város lenne: Kuala Lumpur

Frissítve: jan. 13.

Életem eddigi legnagyobb utazásának első megállója Kuala Lumpur volt. Utazás előtt nem is igazán tudtam, hogy mit várjak ettől a várostól. Az viszont biztos, hogy minden elképzelésemet túlszárnyalta. Jelenleg a kedvenc ázsiai városom lett, kivácsi vagyok, hogy meddig tudja megtartani ezt a címet.

Kuala Lumpur

Kuala Lumpur általánosságban:

Izgalmas és gazdag kultúra, változatos gasztronómia, kedves emberek, a modernség és a hagyományok találkozóhelye. Ez Kuala Lumpur, Malajzia fővárosa. Kicsit olyan ez a város mintha egész Ázsiát egy városba sűrítették volna. Lakosságát tekintve főleg maláj (46%), kínai (43%) és indiai (10%) emberek lakják és ez az összetétel adja az egész város különlegességét. Pont emiatt olyan különleges a kultúra és a gasztronómia ebben a városban.

Ha szeretnéd, hogy megtervezzem az álomutazásodat Ázsiába, kattints a gombra.

Időjárás:

Kuala Lumpurban és Majazia nyugati részén a száraz időszak Októbertől Áprilisig tart, de általában brutális páratartalom és hőség jellemzi. Ezzel nagyjából le is írtam az egészet. Az ember a második nap után már teljesen belenyugszik, hogy két perccel a szállás elhagyása után már izzad, ragad és folyik a víz mindenhol.

Beutazás és repjegyek:

Malajziába jelenleg minden korlátozás nélkül be lehet utazni és 90 napnál rövidebb tartózkodásra vízum sem kell. Covid oltás nem szükséges, de ettől függetlenül azért van pár ajánlott oltás, ami mindenkinek a saját felelősségére és egyéni döntésére van bízva.

A multi-city repjegyeket az Emirates-nél vettem FLEX csomagban. A Budapest - Kuala Lumpur és Denpasar - Budapest jegyekért 450.000 forintot fizettem. Ezen kívül még szükségem volt egy repjegyre Kuala Lumpur és Bali között. Ezt az AirAsia-nál foglaltam priority-val, feladott csomaggal és kajával 40.000 forintért.

A járatokkal minden teljesen rendben volt, az Emirates kiszolgálása pedig tényleg kifogástalan, akár a kaját, a fedélzeti szórakoztatást vagy a kényelmet nézem. Hatalmas élmény volt velük utazni és kipróbálni a B777 és A380 géptípusokat.

Pénzváltás és SIM:

Malajzia pénzneme a maláj ringit (MYR). A legtöbb helyen általában jól váltják, a repteret is beleértve. Kártyával is lehet fizetni pár helyen, de a 2-3%-os banki költség a vásárlót terheli, tehát érdemesebb készpénzt vinni.

A maláj SIM kártyát az Airalo-n vettem. Ez egy e-SIM, de mielőtt ilyet vesztek, győződjetek meg róla, hogy a telefonotok támogatja-e az e-SIM-et. 6GB net és 30 perc hívás 15$, azaz kb 5ezer forint volt. A "GERGO6081" kóddal most 3$ kedvezményhez juthattok az Airalo-n.

Közlekedés:

A város legegyszerűbb közlekedési módjai a Grab és GoJek taxi szolgáltatások, illetve a tömegközlekedés. Én mind a hármat használtam és jelentem mindegyik jól vizsgázott. A reptérről a legegyszerűbben a KL Ekspress vonattal lehet a városba jutni. Ez a vonat teljesen független a város tömegközlekedésétől, így külön jegyet kell rá venni. Ezt online is meg lehet venni. Én a retúr jegyet nagyjából 7.000 forintért vettem a Get Your Guide oldalán. Ezt nektek is csak ajánlani tudom, mert itt a legegyszerűbb.Ez a vonat egyébként a KL Sentral állomásig közlekedik.

Az esetek legnagyobb részében a tömegközlekedést használtam. Kiváltottam egy Touch&Go kártyát és azzal egyszerű volt a fizetés is. Ezt a kártyát bármelyik jegyirodában meg tudjátok venni. A fix díja 20 ringit, és ebből 15 le is utazható, utána pedig tetszőleges összeggel fel lehet tölteni az automatáknál.

A Grab és GoJek taxikat főleg a várostól és egymástól messzebb lévő látnivalóknál használtam. kb. ezer forint alatt van bármilyen fuvar városon belül. Jól működik az applikáció, korrektek és gyorsak a sofőrök és KP-val kell fizetni.

Szállás:

A szállásom a Hilton Garden Inn South****-ban volt. A 4 éjszaka reggelivel 46.000 forintba került, panorámás szobában. A szoba kényelmes és praktikus volt, a tetőmedence is nagyon kellemes volt, de a reggeli kicsit gyenge szerintem. A szálloda nagyon jó helyen van, közel a belvároshoz és közvetlenül a Jalan Raja Alang piac mellett. Ár-érték arányban teljesen megéri szerintem ebben a szállodában megszállni.

Napjaim Kuala Lumpurban:

Kuala Lumpur egy hatalmas kultúrsokk volt az elején, de a 4 nap alatt nagyon megszerettem és túlszárnyalta minden elképzelésemet. Emlékszem amikor első nap a reptérről a szállásra menet arcon vágott a trópusi valóság. Esett az eső, rekkenő hőség volt és meg lehetett fulladni a 98%-os páratartalomban. Egy utcai piacon kellett átverekednem magam a cuccaimmal együtt. Azt gondoltam magamban, hogy "Te jó ég, mi a francot keresek én itt?!". Életem egyik legnagyobb pozitív csalódása volt, ugyanis az első akklimatizációs nap után már egész komfortos volt ebben a városban létezni. Gyönyörű zöld belváros, izgalmas és gazdag kultúra, kedves emberek, jobbnál jobb ételek. Ha Ázsiába mentek, mindenképp ejtsétek útba, nagyon szerethető város.

Első nap (érkezés napja):

A gépem délután 2-kor szállt le és kb 4-kor szabadultam a reptérről. Nagyon lassú volt az útlevél ellenőrzés, a csomagok is lassan érkeztek, illetve még buszozni is kellett a terminálok között. Miután kiszabadultam, a korábban említett KL Ekspress vonattal indultam el a belvárosba. Útközben elintéztem a pénzváltást is a KL Sentral állomáson. Alig vártam, hogy végre elfoglaljam a szállást. Hulla fáradtan, kialvatlanul, atom JetLag-gel 12 óra repülés és több óra várakozás és sorbanállás után én tényleg csak egy ágyra szerettem volna már végre ledőlni. A szállás elfoglalása és egy rövid "power sleep" után még sétáltam egyet a városban. Egyszerűen gyönyörű éjszaka is ez a város.

Második nap:

A második napot egy nehéz felkelés után, a Menara Tower-nél kezdtem, ahova előre vettem a jegyet (~6.000ft), méghozzá ITT. Ide szerintem totál megéri felmenni, csak menjetek korán, mert délutánra már nagy a tömeg. Itt lehetőség van fotót készíteni a Sky Box-ban, ami több száz méterrel lebeg a föld felett és üveg az alja.

Ezután besétáltam a belvárosba és bejártam a River of Life, a Masjid Jamek mecset (ingyenes) és a Merdeka-tér környékét. Gyönyörű ez a rész és nagyon gyalogos barát. A River of Life medrét délutánonként megtöltik párával, ami nagyon menőn néz ki, érdemes rá várni.

A következő állomás a Central Market és a China Town volt. Az előbbiben inkább ruhák, kézműves termékek voltak, míg az utóbbiban végtelen mennyiségű hamisított "márkás" cuccot lehetett venni. Nagyon jó hangulata van mindegyik piacnak és isteni kajákat lehet kifogni egy-egy árusnál. Nekem főleg az első képen látható árus volt a kedvencem. Itt valamilyen szószba áztatott sült bacon-t lehetett venni. Miután végeztem ezeken a helyeken, vettem egy sült tésztát az egyik utcai árustól és vissza mentem a River of Life-hoz és egy padon meg is kajáltam.

Kaja után még sétáltam egy kicsit a belvárosban, de a nap ezen részére (du. 4 óra) már annyira elfáradtam, hogy inkább visszamentem a szállásra. Brutális Jetlag-em volt az első 1-2 napon, illetve a nap és a hőség is kivette az erőmet. A nap további részét szerintem már kitaláltátok. Igen, aludtam.....reggelig. :)

Harmadik nap:

A harmadik napra a Batu barlangokat terveztem be és igyekeztem reggel korábban elindulni, hogy ott se legyenek sokan, ami többnyire össze is jött. A legegyszerűbben a Komuter vonattal lehet elérni a barlangokat. Erre a retúr jegy 730ft volt.

Ha valami kötelező Kuala Lumpurban, az a Batu barlangok. Nagyon különleges és gyönyörű hely, na meg jó edzés is a 272 lépcsővel. Ez egész Malajzia legfontosabb hindu szentélye, ami Murugan istennek szenteltek. A hindu vallás szerint ő a háború istene és a hívők védelmezője. Az ő 30m magas, arany színű szobra álla lépcsők mellett. A szentély összesen 4 barlangból áll. Ha itt jártok vigyázzatok a majmokkal, mindenre ugranak ami kaja, vagy ami csak szimplán zörög. A fő barlangot egyébként ingyen lehet látogatni, a kicsi barlangokért pedig külön-külön fizetni kell egy kisebb összeget. Ne hagyjátok ki a friss kókuszvizet a bejárattól nem messze. Higgyétek el kelleni fog miután oda-vissza megmásztátok a 272 lépcsőt.

Ezután visszamentem a szállásra, csobbantam egy gyorsat a tető medencében, napoztam egy keveset és újra indultam is, ugyanis időpontom volt egy délutáni "Food Tour"-ra. Utóbb kiderült, hogy a túra pont a szállásom sarkától indult és a szállás melletti piacon ment végig.

A csoportos kaja túrát a Get Your Guide-on foglaltam (15.000ft) és elképesztően jó volt. Nem tudom nektek eléggé ajánlani! Kb 25, jobbnál jobb kaját (levesek, desszertek, gyümölcsök, húsok, különleges curry-k, nyársak...stb) próbáltunk ki egy hosszú utcai piacot bejárva. A guide-unk szuper aranyos volt, rengeteg infót megosztott velünk és olyan volt az egész mint egy laza baráti vacsora. Nyugi, nem kell minden állomásnál egész adagokra gondolni, kb 2-3 adagot osztottunk el mindig 8-an. Olyan helyeken ettünk ahova magamtól biztosan nem ültem volna be. Ha szerettek enni, akkor ez egy kötelező program!

Ezt a programot ITT tudjátok lefoglalni. Étel allergiásoknak és laktóz/glutén érzékenyeknek is simán merem ajánlani, mert a guide odafigyel mindenkire és úgy alakítja a programot, hogy mindenkinek megfelelő legyen. Imádtam minden percét!

Negyedik nap:

A negyedik és egyben utolsó teljes napomat a Thean Hou Temple-nél kezdtem, ami egy hagyományos kínai templom. Ezt is egyértelműen a kötelező látnivalók közé sorolnám, mert egyszerűen lenyűgöző és egyáltalán nem mindennapi látvány. A belépés egyébként teljesen ingyenes.

Miután kifotóztam magamat, utamat a Federal Territory mecsetben folytattam, ahol lehetőség van ingyenes körbevezetésre. Az guide-ok boldogan mesélnek minden érdeklődőnek az iszlám vallásról, a muszlimok szokásairól és magáról az épületről is. Kb egy órán keresztül beszélgettünk és jártuk körbe a mecsetet a guide-ommal. Nagyon jó és autentikus élmény volt, mindenkit csak buzdítani tudok rá, hogy menjen és legyen nyitott a sok információra. Tényleg nagyon megéri.

Egy gyors ebéd után a következő megálló a Petronas Towers volt, ahova online foglaltam a jegyet/időpontot (~7.000ft). Na ez a program szerintem egyáltalán nem ért ennyit, totál kihagyható. Mondjuk én előítéletes vagyok az olajipari cégekkel is, de a kilátás sem volt túl nagy szám. Arról meg nem is beszélek, hogy percre pontosan ki van számolva, hogy melyik emeleten mennyit lehet időzni. Összesen kb 15 perc alatt végeztem is. A KL Tower sokkal jobban megéri, ahonnan látszik a Petronas Towers is.

Az utolsó esti programom a Jalan Alor utcai piac volt. Egyszerűen imádom ezeket a piacokat és az összes kaját amit ezeken a helyeken lehet venni. Nagyon hangulatosak, és annyi jó kaját lehet enni, hogy az ember a végére kidurran.

Ötödik nap:

Az ötödik napom kizárólag a szállodai kicsekkolásról, a szokásos reptéri dolgokról és a repülésről szólt. Estére már Balin voltam. Szerencsére minden flottul ment a reptéren is, nem volt késés sem. Kicsit azért sajnáltam otthagyni Kuala Lumpurt, de izgatottan vártam, hogy Bali mit tartogat.

Összességében:

Az sokat elmond erről a városról, hogy négy nap alatt mennyire megszerettem. Imádtam az utcai piacokat, a kajákat, a zöld belvárost, a végtelenül változatos kultúrát, jó volt a közlekedés és relatív olcsó volt minden. Szerettem itt lenni és alig várom, hogy újra útba essen ez a csodás város. Ha Dél-Kelet Ázsiába utaztok mindenképp érdemes pár napot beiktatni Kuala Lumpurban. Nem fogjátok megbánni! :)

Költségvetés:

Nehéz szétszedni a költségeket, főleg a repülőt, így a költségvetést a teljes egy hónapos utazáshoz Instagramon a "Asia Info" highlight-ban találjátok. Ide kattintva a költségvetésről szóló sztorik elején lesztek: KATT IDE

Alapvetően egészen olcsó város, főleg ha a piacokon eszik az ember. Ott 2-300 forintból jól lehet lakni és isteni a kaja. A normál éttermi árak jóval magasabbak, de egyáltalán nem vészesek, kb 1500-2500 forint egy főétel. A tömegközlekedés is elég olcsó, a vonaljegyeket távolság alapján kell fizetni, de a taxi sem drága.

Térkép (látnivalók, gasztro helyek és minden más):

346 megtekintés

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
  • Instagram

Szia!

Örülök, hogy itt vagy!

Remélem tetszeni fognak a bejegyzéseim a világ különböző pontjairól és a segítségedre lesznek, hogy még jobban megismerd a világot!

Igyekszem megosztani veled a saját tapasztalataimat, illetve hasznos tippeket, trükköket minden úti céllal kapcsolatban.