top of page
  • Szerző képeGergő Bognár

Puglia: Öt nap az "olasz csizma" sarkában.

Frissítve: jan. 13.

Október végén négy éjszakát töltöttem el Bariban és ez alatt az idő alatt próbáltam felfedezni a környéket amennyire csak tudtam. Gyönyörű ez az egész régió és rendkívül sokszínű, igazi mediterrán környék.

Utazás és tömegközlekedés:

Az utazáshoz a Ryanair esti járatát választottam Budapestről. A jegy nagyjából 25 ezer forintba került, a repült idő pedig alig volt több mint egy óra. A gép szerencsére sem odafelé, sem pedig visszafelé nem késett. Mivel a szállásom a Bari Centrale állomás mellett volt, így a reptérről vonattal mentem be a városba. A jegy 5€ volt és kb. 30 perc alatt ott is voltam.

Alapvetően jó a tömegközlekedés abban a régióban, csak figyelni kell arra, hogy sok kis üzemeltető van, így sokszor külön jegyautomatákat kell használni. Én a Trainline applikációt használtam, ugyanis azon keresztül meg tudtam venni a jegyeket a vonatokra és buszokra is. Minden vásárlásnál felszámol 60 centet, de még így is bőven megéri, én csak ajánlani tudom. Barin belül egyáltalán nem kell tömegközlekedést használni, ugyanis a város tökéletesen bejárható gyalog is.

Közlekedés Bari és Matera között - A két város között közvetlen vonatjárat közlekedik, de figyelni kell rá, hogy teljesen más cég üzemelteti, mint a többi vonatot abban a régióban. A vonat a Bari Centrale állomásról indul, de saját, külön vágányai vannak és nem az állomás nagy épületéből indul. A retúr jegy 10,4€, amit az állomáson lévő automatából lehet megvenni. Sajnos a vonat meglehetősen lassú, így a menetidő nagyjából 2 óra.

Közlekedés Bari és Alberobello között - A legegyszerűbb közlekedési mód a két város között az a busz. A jegy 4,4€ egy irányba és kb. 1 óra az út. A buszok a Bari Centrale állomás mögötti Largo Sorrentino állomásról indulnak. A jegyeket erre is meg lehet venni a Trainline applikáción keresztül.

Közlekedés Bari, Monopoli és Pilgnano a Mare között - Az egész part mentén egyértelműen a vonat a legjobb választás. Nagyon gyakran járnak a vonatok, gyorsak és könnyű rájuk jegyet venni.

Szállás:

A szállásom a Travel B&B nevű helyen volt, közvetlen a Bari Centrale állomás mellett. Mivel több várost is megnéztem a környéken és nem Bari volt a fő fókusz, nem is tudtam volna jobb helyen lévő szállást elképzelni. Négy éjszaka, reggelivel 280€ volt, ami egyáltalán nem olcsó, de sajnos kicsit későn foglaltam. A szállás minden szempontból nagyon jó volt. A személyzet nagyon kedves volt és könnyű volt velük kommunikálni, gördülékenyen ment a check-in és a check-out is. A szoba tágas, világos és nagyon kényelmes volt, a városra néző erkélyt az asztallal és székkel pedig már meg sem említem.

A reggelit saját magamnak válogathattam össze, ugyanis minden este kaptam egy listát és csak be kellett jelölni mikorra kérem a reggelit, illetve mit és mennyit kérek. Minden reggel a megadott időpontban a szobába hozták a reggelit, amit általában a napsütéses erkélyen fogyasztottam el.

Napi programok és látnivalók:

Ebben az évben ez már a sokadik utazásom "Home Office"-ban és még mindig állítom, hogy tökéletesen működőképes. Ezen az utazáson annyi volt a különbség, hogy a pénteki napot kivettem, hogy tutira legyen időm mindenre, így csak csütörtökön dolgoztam kintről.

Mivel szerdán késő este mentem és vasárnap kora délután indultam haza, így jóformán három teljes napom volt csak Bariban. Nehéz lenne választani, hogy melyik város volt a kedvencem azon a környéken, meg minek is kéne választanom? Inkább nézzük sorban a napokat együtt és elmesélek mindent.

Első nap:

Az első napon kb. délután 2-ig dolgoztam, majd pedig elindultam Monopoliba. A vonat a Bari Centrale állomásról indult, a jegy pedig 3,4€ volt. Az ebédemet már ott ettem meg Monopoliban, méghozzá a Gustavo nevű helyen, ahol szendvics csodákat készítenek helyi alapanyagokból, de erről még lesz szó később a gasztro részben. Monopoli egy végtelenül gyönyörű és barátságos kis város a szűkebbnél szűkebb utcáival. Érdemes térkép nélkül elveszni és felfedezni az egészet. Az embernek sokszor olyan érzése van mintha díszletek között mászkálna. A kikötőben a pici kék csónakok, a városban itt-ott parkoló Vespák és a már-már tökéletesen fotogén utcák is ezt az érzetet keltik.

Miután végeztem Monopoli felfedezésével, elindultam Polignano a Mare-ba, ami Monopolitól egy megálló volt visszafelé. Itt töltöttem a nap hátralevő részét a városban mászkálva. Puglia egyik leghíresebb strandja, a Lama Monachile strand is itt van amire sokan azt hiszik, hogy Bariban található. Nagyon jó hangulata van ennek a pici városnak a sok utcai zenésszel és a már-már gyalog is alig járható, labirintusos, szűk utcáival. Itt vacsoráztam egyet, majd sötétedés után indultam vissza vonattal Bariba.

Második nap:

Péntekre sikerült egy nap szabit kivennem, így volt egy egész napom Matera felfedezésére. Reggel már 9 óra körül elindultam, hogy minden beleférjen a napba még az oda-vissza 4 órás vonatozással együtt is. Matera egy teljesen egyedi stílussal rendelkezik, amit máshol nem igazán látni. Minden épület nyers mészkőből van és ez adja a hely varázsát. Az elrendezés Matera esetében is olyan mint egy labirintus, csak itt vannak komolyabb emelkedők és lépcsősorok. Itt is érdemes "elveszve" felfedezni a városn utcáit és relytett helyeit.

Matera jellegzetességei a sziklába vájt kőtemplomok, melyek nem mindennapi látványt nyújtanak. A legtöbb ilyen templomba be is lehet menni egy minimális díj ellenében. Matera is tele van jobbnál jobb éttermekkel, fagyizókkal és "street food" helyekkel. A gasztro helyekről és ételekről lentebb a gasztro részben olvashatsz.

Este miután visszaértem Bariba, még sétáltam egy kicsit a belvárosban. Az egyik utcában arra lettem figyelmes, hogy brutálisan nagy sor áll és vár valamire. Kiderült, hogy egy pékség nyitására vártak (este 7kor), ahol Bari egyik legjobb Focaccia-ját lehet kapni. Muszáj volt beállnom nekem is a sorba és ellenőrizni, hogy tényleg megéri-e a várakozást. Kb. 20 perc sorbanállás után kerültem sorra és jelentem, megérte! Nagyon is! Ez a friss, forró, ropogós focaccia paradicsommal valami elképesztően finom volt. A pékség neve egyébként Panificio Santa Rita, mindenképp próbáljátok ki!

Harmadik és negyedik nap:

A harmadik és egyben utolsó teljes napomnak úgy indultam neki, hogy Alberobello és teljes Bari még hátra volt. Reggel egy relatív korai busszal el is indultam, hogy ezzel is időt spóroljak. Alberobello gyönyörű és nagyon különleges kis város a kőkupolás épületeivel és a szép kis utcáival. Mindenképp megér egy látogatást, de semmiképp sem egész napos program. Én kb. 2-3 óra alatt teljesen bejártam az egészet és így sem kellett rohanni. Ami kicsit elrontotta az egészet, hogy rengeteg ember volt és néha már haladni is nehezen lehetett az utcákon.

Miután itt végeztem, el is kaptam egy kora délutáni buszt és délután 2-kor már Bariban is voltam. Sötétedésig még volt nagyjából 4-5 órám fellfedezni Barit, ami elégnek bizonyult. Bari óvárosa is nagyon szép és hangulatos, de szerintem messze elmarad Monopoli vagy Polignano a Mare belvárosától. Ettől függetlenül bőven van mit felfedezni az óvárosban. Rengeteg templom és persze a Castello is ott van csa, hogy egy pár dolgot említsek. Bari is tele van jobbnál jobb éttermekkel, melyeket mindenképp érdemes kipróbálni.

A negyedik napra már semmi programot nem mertem beiktatni, ugyanis 13:20-kor már indult haza a gépem. Kicsekkoltam a szállásról és el is indultam vissza a reptérre.

Összességében:

Ez az utazásom is nagyon élménydúsra sikeredett és Olaszország is nagyon megfogott. Most még erősebb az elhatározás, hogy jobban felfedezzem ezt az országot és persze a gasztronómiát. A most meglátogatott városok egytől egyig nagyon különlegesek voltak és emlékezetesek. Mindenkinek ajánlom a Puglia régiót egy kisebb-nagyobb utazáshoz, ugyanis bőven van látnivaló és egész évben jó idő van.

Gasztro:

Szerintem az olasz gasztronómiát nem kell bemutatnom senkinek. Maradjunk annyiban, hogy ha ott élnék, akkor nem ennyi kiló lennék... Na de komolyra fordítva a szót, sikerült sok ételt kipróbálnom és most ezeket a kajákat fogom nektek felsorolni:

• Szendvicsek tele helyi, kistermelői sonkákkal, sajtokkal és minden jósággal.

• Gelato: Az utazásom alatt kb. 5-6 alkalommal ettem fagyit és meggyőződésem, hogy itt nem lehet rossz fagyit találni.

• Focaccia: A pizza kistestvére ami teljesen máshogy készül. Egyszerű az egész, de mégis leírhatatlanul finom. Sok étteremben adnak ilyet a főételek mellé is.

• Orecchiette tészta: A Puglia régió jellegzetes tésztája amit az utcán készítenek az idős nagymamák. A formája és a textúrája is nagyon jellegzetes.

• Helyi sonkák & sajtok: Rengeteg helyen kapni különböző helyi, kistermelői finomságokat. Ezekkel nem lehet betelni és kötelező mindenkinek minél többet kipróbálni, aki arra jár.

• Pizza: Szerintem ehhez nem kell magyarázat. :)

• Polpette: Ez tulajdonképpen egy húsból vagy krumpliból készülő kis golyó, amit különféle szószokkal tálalnak és isteni finom.

• Panzerotti: Hasonló mint az empanada, csak ezeket általában paradicsommal és mozzarellával töltik meg, illetve normál sütés helyett olajban sütik.

• Bor: Ha Puglia, akkor muszáj kiemelni a borokat is, de főleg a vöröseket. A régió legismertebb fajtái a Negromaro, a Bombino Nero és a Primitivo. Tökéletes borok készülnek ezekből a fajtákból, melyeken érződik még a mediterrán napsütés is. :)

Térkép:

Minden hasznos helyet, látnivalót, éttermet bejelöltem nektek, hogy könnyebb legyen a tájékozódás és a tervezés ha esetleg erre a környékre látogattok.

Költségvetés (4 éjszaka / 1fő):

• Repjegy: 25ezer forint

• Szállás: 280€

• Közlekedés: 10€/teljes nap

• Minden egyéb: 50€/teljes nap

Az össz költség nagyjából 500€-ra jött ki nekem egyedül. Ez nyilván olcsóbb ha nem egyedül utazik az ember, mert abban az esetben a szállás már kétfelé oszlik. Itt még mindenképpen megjegyezném, hogy az a környék egyáltalán nem drága, teljesen elfogadható árak vannak az éttermekben és boltokban is.

Galéria:

4 112 megtekintés

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
  • Instagram

Szia!

Örülök, hogy itt vagy!

Remélem tetszeni fognak a bejegyzéseim a világ különböző pontjairól és a segítségedre lesznek, hogy még jobban megismerd a világot!

Igyekszem megosztani veled a saját tapasztalataimat, illetve hasznos tippeket, trükköket minden úti céllal kapcsolatban.